donderdag 17 maart 2011

Zoetwatermosselen op de oever

Afgelopen zondag wandelden we een deel van het trekvogelpad: van De Rijp naar Zaandijk. Het was zacht, bewolkt en windstil, kortom, uitstekend wandelweer. Na een uurtje waren we bij het pontje bij Spijkerboor. Aan de andere kant, wist H, was café 't Heerenhuis. Daar zouden we wat gaan drinken. Helaas, het was sinds zaterdag gesloten! Dan maar door naar Oost Knollendam.

Op de Oudelandsdijk, met rechts van ons het kanaal, zagen we opeens erg veel zoetwatermosselen op de oever liggen, waarschijnlijk de schildermossel, Unio pictorum. Deze wordt zo genoemd, omdat in vroeger tijden schilders hun verf bewaarden in deze goed sluitende en met parelmoer bezette schelpen.



Ik weet niet hoe deze grote hoeveelheid schelpen op de kant zijn terechtgekomen. Ze leven op de bodem van het water en ik heb gelezen dat ze o.a. door grote karpers gegeten worden, maar ik weet zeker dat de karpers de leeggegeten schelpen niet de kant op gooien. Elders las ik dat ratten en kraaien ze ook eten. Maar kraaien heb ik nog nooit zien duiken. Zouden ratten ze dan opgedoken hebben?

Wie weet het? Graag reacties!

2 opmerkingen:

  1. Deze schelpen heb ik vandaag ook geraapt, ze zijn heel erg mooi en ik vroeg me al af waar ze vandaan komen en hoe ze heetten. Ik heb gezien hoe meeuwen ze oppakken en op asvalt kapot laten vallen of een steen erop laten vallen waardoor ze open springen of kapot gaan, waarna ze de mossel kunnen eten. hartelijke groet Ilse uit Rotterdam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Meeuwen! Dat ik daar niet aan gedacht heb. Bedankt voor je opmerking. Leuk dat je dat gezien hebt.

    BeantwoordenVerwijderen