maandag 5 september 2011

Monsterlijke, zwarte ... rups?

Een week of twee terug, zagen we in de buurt van Broek in Waterland dit ongeveer 7 cm lange, rupsachtige wezen over ons pad kruipen. In eerste instantie dacht ik dat het een rups was, maar was dat wel zo? Toen ik hem nader bekeek, bleek het niet het geval. Het miste de zo rups-eigen schijnvoetjes aan het achterlijf, en zijn kop was erg keverachtig. Een kever dus, besloot ik. En gezien zijn grootte, moest het de larve zijn van een zeer grote kever. Maar welke? Ik kon er geen bedenken, maar het forum van Vara's Vroege Vogels bood uitkomst: het bleek de larve van de grote, spinnende waterkever, Hydrophilus piceus, te zijn.



Zoals zijn naam zegt, leeft deze kever in het water. Hij is met zijn maximaal 5 cm lengte de op één na grootste kever die in Nederland voorkomt. De allergrootste is het tot 8 cm grote vliegend hert.



De larve van de grote, spinnende waterkever leeft net als de volwassen kever in het water en is een geduchte rover, met als specialiteit waterslakken. Dit i.t.t. de volwassen kever, die van (rottende) planten en aas leeft. Waarom we hem dan op het land tegenkwamen? Als de larve volgroeid is kruipt hij het land op. Heeft hij een geschikt plekje gevonden, dan graaft hij daar een kuil waarin hij zich verpopt. We hadden dus puur geluk dat we hem juist op zijn zoektocht aantroffen.

O, en waarom de kever 'spinnende' waterkever heet? Omdat het vrouwtje een cocon spint waarin ze haar eitjes legt – een uitzonderlijk gedrag voor kevers.

11 opmerkingen:

  1. Klopt het dat deze larve sist en een vloeistof spuit als het zich aangevallen voelt?
    Wij kwamen deze larve ook eens tegen tijdens een wandeltocht en het dier viel een soort van aan, op die manier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wij hadden ook zo'n kever in een potje gedaan toen we het aanraakten kwam er een bruine vloeistof uit de achterkant... (Frieswijk-Schalkhaar bij Deventer)

      Verwijderen
  2. Ik kwam er vandaag één tegen in Sneek. Heb met verbijstering naar het vreemde beest staan kijken. Het rolt zich ruggelings op als je het aanraakt en maakt dan inderdaad een sissend geluid. Het oprollen lijkt bijna een aanval, zo fel gebeurt dat. Nog nooit eerder gezien, erg jammer dat ik geen camera bij me had!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wij kwamen vandaag ook zo'n exemplaar tegen en vonden hem ook erg fel voor een rusp en maakte ook dat sissende geluid. Heel bijzonder dat wij het allemaal zo ervaren. Wij wonen op het platteland en het was inderdaad vlak bij een sloot. Soms zie ik wel eens grote kevers lopen over de weg.

      Verwijderen
    2. Wat leuk dat jullie er ook een tegenkwamen! En dat hij zo fel reageerde. Ik heb na die eerste keer nooit meer een gezien.

      Verwijderen
  3. Vandaag ook 1 gezien in Heerhugowaard, bizar beest!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vandaag trof ik er een in mijn tuin in meteren. Was onder de indruk Hoe groot dit exemplaar was. Camera gepakt maar was verdwenen toen ik terug kwam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vandaag zag ik er een bij ons in de loods, de kat kwam er mee aanlopen. Heb er een filmpje van gemaakt en hij krult zich op als je het aanraakt en het maakte een wat dreigende beweging, schrok me rot!Heb hem maar in de tuin gebracht...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vandaag 3 van deze exemplaren mogen aanschouwen. Mooi zijn ze niet, vriendelijk ook niet. Indrukwekkend, dat wel.

    Voor de geïnteresseerden: Herderspad, nabij de 'duinvijver' op Ameland.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een gezien in Rhoon! Wist niet wat ik zag. Gelijk opgezocht, en kwam op deze site terecht. Bedankt voor de info!

    BeantwoordenVerwijderen